Wspieramy osoby i rodziny w kryzysie lub trudnej sytuacji życiowej związanej np. z utratą dochodów lub zatrudnienia, pogorszeniem stanu zdrowia czy ze zdarzeniem losowym. Zgodnie z przepisami prawa, wsparcie finansowe zależne jest od dochodu osoby lub rodziny (tzw. kryterium dochodowego).
Aby uzyskać kompleksową pomoc powinieneś zgłosić się do pracownika socjalnego, właściwego dla miejsca zamieszkania. Możesz to zrobić osobiście, pisemnie, telefonicznie i poprzez e-mail. Maksymalnie w ciągu 14 dni (z reguły dużo szybciej) pracownik socjalny sporządzi w miejscu Twojego zamieszkania wywiad środowiskowy i opracuje wspólnie z Tobą plan pomocy, który uwzględniać będzie najlepsze i najbardziej skuteczne rozwiązania zaistniałego problemu. Z osobą, rodziną ubiegającą się o pomoc może zostać zawarty kontrakt socjalny, określający uprawnienia i zobowiązania stron w ramach wspólnie podejmowanych działań, zmierzających do przezwyciężenia trudnej sytuacji życiowej.
PAMIĘTAJ! Osoby i rodziny korzystające z pomocy społecznej są zobowiązane do współdziałania w rozwiązywaniu swojej trudnej sytuacji życiowej, aktywnym poszukiwaniu pracy, uczestniczeniu np. w warsztatach, treningach zwiększających umiejętności zawodowe, programach skierowanych do osób uzależnionych. Nieuzasadniona odmowa podjęcia pracy przez osobę bezrobotną, marnotrawienie przyznanych świadczeń albo ich niszczenie jest podstawą do ograniczenia lub odmowy przyznania pomocy lub zaoferowania wsparcia w formie niepieniężnej. Musisz też informować GOPS o każdej zmianie swojej sytuacji osobistej, dochodowej i majątkowej, która wiąże się z podstawą do przyznania świadczenia.